Snelladers versus ‘gewone’ laadpalen voor elektrische auto’s: hoe werken ze?
Auto laden aan gewone laadpaal of snellader
Een handig voordeel van het rijden met een elektrische auto, is dat u hem gewoon voor de deur kunt opladen met een laadpaal! Maar wat als de accu van de auto onderweg leeg gaat? Dan kunt u hem opladen aan een snellader. Ook zelf kunt u een snellader bij uw pand laten plaatsen. In dit blog vertellen we meer over normale laadpalen en snelladers.
Een ‘normale’ laadpaal
De meeste mensen met een elektrische auto hebben een gewone laadpaal bij hun huis. Met deze laadpaal kunt u uw auto gewoon thuis opladen. Het is immers niet mogelijk om de auto gewoon thuis in het stopcontact te steken. Een auto laden thuis kan zowel met een 1-fase- als 3-faseaansluiting. De 3-fase laadpaal kan een auto sneller opladen. Het nadeel is echter dat niet iedere meterkast geschikt is voor een 3-fase laadpaal. Bovendien is het niet mogelijk om ieder model auto met een 3-fase laadpaal op te laden. Een 1-fase laadpaal is wel geschikt voor iedere meterkast, en elke auto kan eraan geladen worden. Het volledig opladen van een auto duurt ongeveer 6 tot 10 uur.
Auto laden aan snellader
Natuurlijk kan het ook altijd voorkomen dat u onderweg met een lege accu komt te zitten. Wat moet u dan? Op talloze plekken door heel Nederland kunt u uw auto opladen aan een snellader. Vooral bij tankstations langs drukke wegen zult u deze snelladers tegenkomen. Binnen 20 tot 40 minuten is uw auto voor zo’n 80% weer opgeladen. Het nadeel van deze snelladers is dat ze een auto niet 100% opladen, of dat de laatste beetjes in ieder geval erg langzaam gaan. Wanneer u onderweg bent, is een accu met 80% echter voldoende om weer een flink aantal kilometers vooruit te kunnen.
Snellader zelf laten installeren?
Stel u heeft een bedrijfspand waar u mensen (bijvoorbeeld klanten) de mogelijkheid wilt bieden om hun elektrische auto snel te laden. Kunt u dan ook zelf een snellader op de parkeerplaats neerzetten? Ja, dat kan met een DC snellader. Een DC snellader is echter wel iets duurder, omdat er meer capaciteit gevraagd wordt van het stroomnet. Bovendien zijn de laadpaal zelf en de stroomaansluiting duurder. Daarentegen betaalt de gebruiker van de laadpaal wel zelf voor de stroom, aangezien ze gebruik maken van een laadpas. Dit wordt afgehouden van uw maandelijkse (of jaarlijkse, afhankelijk van de manier waarop u dat geregeld heeft) energiekosten.
Ervaart u al de voordelen van uw eigen auto voor de deur opladen met een laadpaal? Deel uw ervaringen via het contactformulier hier op de site!